Cilindrul pneumatic este piesa cea mai importanta a unui scaun ergonomic. Acesta trebuie sa sustina greutatea scaunului si a persoanei asezate fara a se deforma sau bloca. Totodata trebuie sa se roteasca liber, iar la actionarea unei manete, sa se deplaseze in plan vertical.


Forma cilindrului poate varia in functie de scaunul pe care se monteaza. Pentru toate scaunele, inaltime medie a sezutului trebuie sa fie de 45 cm si deci alegerea cilindrului se face tinand cont de aceasta conditie.
De exemplu, pentru un scaun ergonomic simplu, unde mecanismul si baza nu sunt inalte, se foloseste un cilindru cu o inaltime a corpului de 220-235 cm.
In cazul unui scaun directorial, mecanismul este mai inalt iar grosimea sezutului se adauga la inaltimea scaunului. Deci se va folosi un cilindru scurt cu inaltimea corpului de 185-195 cm
Un alt caz este pentru scaunul tip mesh. Acesta foloseste o baza piramidala inalta iar mecanismul este inalt. Solutia va fi un cilindru scurt cu o prelungire in partea inferioara. Aceasta prelungire permite o deplasare mai mare pe inaltime a cilindrului.


Cotele cilindrului pneumatic sunt standardizate si deci identice pentru toate scaunele ergonomice si directoriale din piata. Partea inferioara a cilindrului are diametrul de 50 mm si se fixeaza prin presare in baza stea. Partea superioara are diametrul de 28 mm si se fixeaza in mecanismul scaunului.


Functionarea cilindrului este asigurata de presiunea gazului din interior. La actionarea clapetei se deschide o supapa ce permite deplasarea gazului sub presiune intre cele doua compartimente ale pistonului. Astfel tija se va extinde, permitand sezutului sa urce. Pentru a cobora scaunul va trebui aplicata asupra pistonului o forta necesara pentru comprimarea gazului in compartimentul inferior. Aceasta forta reprezinta de fapt greutatea persoanei asezate. Pistonul, in functie de producator, poate fi umplut cu aer sau gaz inert sub presiune.


Clasa cilindrului se refera la greutatea maxima sustinuta, dar este si in relatie directa cu grosimea peretilor pistonului. 
CLASA 1 - cilindrul este testat la o greutate maxima de 100 kg. Nu se foloseste la scaune de adulti. Durata de viata este redusa.
CLASA 2 - cilindrul este testat la o greutate maxima de 120 kg. Este prezent la scaunele de birou ieftine. Durata de viata este medie si in general mai mare decat a celorlalte elemente ale scaunului.
CLASA 3 - cilindrul este testat la o greutate maxima de 150 kg. Se utilizeaza la scaunele de birou si profesionale de calitate si are o durata de viata foarte mare. Pistonul este in general certificat BIFMA sau SGS.  Majoritatea scaunelor comercializate de noi au cilindrul de clasa 3.
CLASA 4 - este modelul de top al cilindrilor cu gaz pentru scaune. Este testat la 150 kg dar poate sustine dupa unii producatori pana la 250 kg. Componentele pistonului sunt construite dim materiale de calitate si au grosimi superioare celorlalte clase de cilindri. Este recomandat pentru scaune cu utilizare continua, scaune cu o structura grea sau scaune de gaming.


Certificari. Exista mai multe companii ce pot certifica cilindrii pneumatici, dar cele mai importante sunt SGS si BIFMA.
SGS este cea mai veche companie de certificare tehnica din lume. Este recunoscuta la nivel international ca o organizatie profesionala, de calitate si onesta. Deci, cilindrul cu gaz certificat SGS este in conformitate cu standardele internationale de calitate.
BIFMA este o organizație de certificare non-profit din Statele Unite. Aceasta utilizeaza un standard folosit pentru a masura calitatea mobilierului din Statele Unite, in principal pentru a examina stabilitatea, rezistenta si oboseala mobilierului. Datorita  cerintelor stricte de certificare, BIFMA e recunoscuta pe scara larga de comunitatea internationala. Deci cerificarea BIFMA confirma in aceeasi masura calitatea cilindrilor.


Avertisment. Evitati orice interventie asupra pistonului sub presiune. Daca cilindrul este defect, nu incercati sa il reparati. Nu aruncati cilindrul in foc si nu incercati perforarea lui.